Christianshavn
Christianshavn er
opkaldt efter Christian den 4.
ligger på
nordvestlige Amager.
På dette lavvandede
og sumpede område på Amagersiden over for Slotsholm lod Christian 4.
i 1617 påbegynde anlæggelsen af en ny by.
Den var først tænkt
som hjemsted for nederlandske immigranter, dernæst som garnisons- eller
bådsmandsby, men endte med at blive en almindelig købmands- og håndværkerby.
Den blev anlagt i årene efter 1618 af den
nederlandske ingeniør og arkitekt Johan Semp og forbundet med København med
Knippelsbro.
Store grunde blev
afstukket, og torv, kanal og gader blev anlagt efter en retvinklet, symmetrisk
byplan og blev omgivet af grave og volde med bastioner; alt efter nederlandsk
forbillede.
Grundene blev
gratis overladt til enhver, der ville lade "gode købstadsbygninger"
opføre. Rige københavnere, folk fra det københavnske bystyre og højtstående
embedsmænd overtog, bebyggede og udstykkede de store grunde.
Der gik dog mange
årtier, før byen, der 1639-74 havde egne privilegier og eget bystyre, for alvor
blev udbygget.
I 1674 blev området
indlemmet i København som Christianshavns Kvarter. I 1700-t. udvidedes bydelen
med mange handelspladser og industrier, som blomstrede i den såkaldte
florissante handelsperiode.
Efter 1815 blev
bydelens karakter af fattigkvarter stadig tydeligere, og selvom B & Ws
skibsværft og moderne masseproduktion kom til i 1800-t., forblev bydelen et af
hovedstadens fattigste kvarterer (det "fjerde Brokvarter") med
udpræget slumbebyggelse.
Københavns Kommunes
omfattende saneringsprogrammer fra 1920'erne truede med helt at udslette det
gamle Christianshavn, men bevaringsplaner har fra 1970'erne sikret den arrede
bydels værdifulde bygningsmasse mod yderligere nedrivning.
Christianshavn
fortsatte gennem 1990'erne sin omdannelse fra industriområde og arbejderkvarter
til attraktivt boligkvarter.
På Holmen bygges eksklusive boliger, og på den gamle
B&W Motor-grund ved Christianshavns Kanal er der bygget nye
lejlighedskomplekser.
Mod havneløbet er to store kontorbygninger i
glas og sten af arkitekten Henning Larsen (1997-99) indrettet som hovedkvarter
for Nordea. I 2002 åbnede 1. etape af Københavns metro, og Christianshavns Torv
fik øget betydning som trafikknudepunkt.
Samtidig har
bydelen dog bevaret en del af præget fra fortiden, hvilket bl.a. ses i de mange
traditionsrige værtshuse. Bydelen rummer adskillige værdifulde bygningsværker
fra 1600- og 1700-t., hvoraf mange er fredet, bl.a. købmandsgårdene fra
1620'erne i Strandgade 28-30, vor frelsers
kirke fra 1682-96, Asiatisk kompagni fra 1738 og fremefter (nu en del af
Udenrigministiriget) samt Christiankirken fra 1755-59.
taget fra Den store danske gyldendals åbne encykloplædi